پارچه الیاف طبیعی چیست  ؟ انواع و کاربرد و ویژگی های آن

پارچه الیاف طبیعی چیست ؟ انواع و کاربرد و ویژگی های آن

به‌طور کلی، با توجه به روش ساخت الیاف به دو دستهٔ طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شود و با توجه به نوع کاربردشان درصنایع مختلف با نام خاصی شناخته می‌شوند.

الیاف طبیعی الیافی اند که از طبیعت و بدون نیاز به تغییری کلی در ماهیت یا شکل آن به دست می‌آیند و به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند: الیاف حیوانی ،الیاف گیاهی و الیاف معدنی


۱- الیاف گیاهی 

*دانه ای : مانند پنبه 

 در هنر نساجی پنبه مواد اولیه می‌باشد. همچنین الیاف کوتاه پنبه که نمی‌توان آن را تبدیل به نخ کرد را به الیاف مصنوعی تبدیل می‌کنند، و از ضایعاتش کاغذ ضخیم ساخته می‌شود. پنبه بسیار اهمیت دارد و در اقتصاد جهانی به آن طلای سفید می‌گویند. این نوع الیاف در رنگ‌های سفید، زرد، قهوه‌ای، خاکستری دیده می‌شود. پنبه به عنوان ماده اصلی برای چله کشی فرش مصرف دارد. پنبه دارای قدرت جذب بالایی دارد به همین دلیل رطوبت زیادی را به خود می‌گیرد. زمانی که پنبه را به پارچه تبدیل می‌کنند و برای مصارف زیر پیراهن، لباس‌های نوزاد، حوله استفاده می‌شود چون با بدن تماس دارد نرم و ضد حساسیت می‌باشد.

پنبه اگر مدت طولانی خشک و چروک شود به راحتی با اتو صاف و یک دست می‌شود. به همین دلیل آن را با پلی استر مخلوط کرده تا از عیب‌هایش کاسته شود.

*ساقه ای :مانند کتان و کنف

برای پارچه‌های کتانی از رنگ‌های خمی و پیگمنت های رنگی، استفاده می‌شودبه دلیل آنکه این نوع الیاف تارهای محکمی دارند برای رنگرزی باید بالای ۱۰۰سانتی گراد دردما قرار بدهیم، تا رنگ را به خود بگیرد. از خصوصیات این الیاف محکم بودن، درخشنده تر از پنبه است. پارچه‌های این نوع الیاف بسیار خنک است و برای فصل تابستان بسیار مناسب می‌باشد. اما زود چروک می‌شود در هنر نساجی این نوع الیاف را با الیاف‌های دیگر مخلوط کرده تا از چروکی سریع جلوگیری شود و مقامتش بالا برود. این الیاف را برای پارچه هاب کتانی و لباس‌های زنانه، بلوزها، کت و شلوار مردانه استفاده می‌کنند.


الیاف مصنوعی: به گروهی از الیاف گفته می‌شود که توسط روش‌های خاص تولید می‌شوند و به‌طور معمول در طبیعت وجود ندارند ولی ممکن است ریشه طبیعی داشته باشند.

مزایای استفاده از الیاف طبیعی چیست؟

الیاف طبیعی بادوام‌اند و برای طبیعت خطری در پی ندارند. از مزایای دیگر آنها هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قدرت جذب بالا: قدرت جذب الیاف طبیعی گیاهی و جانوری بسیار بالاست. این ویژگی باعث می‌شود که چنین الیافی به گزینه‌هایی درجه یک برای تولید پارچه‌های ملحفه و حوله تبدیل شوند. جذب بالا برای پارچه‌های حوله و ملحفه بسیار مهم است چون از آنها استفاده مداوم می‌شود و شست‌وشوی‌شان هم زیاد صورت می‌گیرد.

همراه با طبیعت: الیاف طبیعی برای طبیعت ضرر چندانی ندارند و در مسیر تولیدشان هم نسبت به الیاف مصنوعی از مواد شیمیایی کمتری استفاده می‌شود.

پایداری و مقاومت: الیاف گیاهی به‌خاطر وجود سلولز در بافتشان دوام زیادی دارند. این پایداری برای الیاف جانوری مانند ابریشم و پشم هم وجود دارد.

مزایای استفاده از الیاف طبیعی بسیار است و فقط به این موارد ختم نمی‌شود. زمانی که بحث پوشش و آرایش به میان می‌آید، می‌دانیم که حدود ۶۰درصد از الیاف لباس‌ها و مواد آرایشی به بدنمان جذب می‌شوند. ورود مواد مختلف به جریان خون موضوع حساسی است.

نکته مثبت دیگری که درباره الیاف طبیعی وجود دارد، زیست‌تخریب‌پذیری آنهاست. این الیاف بعد از اینکه به زباله تبدیل می‌شوند به طبیعت برمی‌گردند و مانند الیاف مصنوعی نیستند که از نفت و فراورده‌هایش تولید می‌شوند و در طبیعت تخریب نمی‌شوند.

از همه این‌ها که بگذریم، استفاده از لباس‌های دوخته و تهیه‌شده با الیاف طبیعی باعث می‌شود که عمر لباس‌هایتان بیشتر شود و کمتر نیاز به صرف هزینه برای خرید لباس داشته باشید. اگر نگاهی غیرعلمی هم به داستان داشته باشید، متوجه خواهید شد که لباس‌های الیاف طبیعی دوام زیادی دارند. به کمدتان نگاه کنید. دیده‌اید که برخی از تی‌شرت‌های نخی را سال‌هاست که دارید؟

الیاف نخی و طبیعیِ دیگر دیر خراب می‌شوند. پس به‌جای اینکه پولمان را صرف لباس‌هایی با الیاف مصنوعی کنیم، بهتر است که با یک تیر به چند نشان بزنیم. هم لباس‌هایی بخریم که برای سلامت خودمان و محیط زیست بهتر هستند و هم مراقب جیب‌مان‌اند و دیر خراب می‌شوند. یعنی از مسئولانه‌بودن انتخاب لباس‌هایی با الیاف طبیعی که بگذریم و بُعد همراهی با محیط زیست را هم که کنار بگذاریم، طبیعی‌ها برای کنترل خرج و مخارجمان هم بهتر خواهند بود.

همچنین بخوانید...

05 تير 1401 وبلاگ

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...
وبلاگ ردا
اینجا محلی برای خواندن و گفت‌وگو در رابطه با لباس پارچه و دوخت و دوز است. امیدواریم برای شما تجربه مفید و اثرگذاری باشد.
اطلاعات بیش‌تر
عضویت خبرنامه
عضو خبرنامه ماهانه وب‌سایت شوید و تازه‌ترین نوشته‌ها را در پست الکترونیک خود دریافت کنید.
آدرس پست الکترونیک خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...
بایگانی نوشته‌ها